Sunday, March 27, 2011

Am i snobby?


Alhamdulillah. Syukur kerana diberi segala nikmat.
Wahai diri, jangan sesekali kufur! atas segala nikmat yang ada.

Beberapa hari lepas..
aku ditegur oleh seorang junior,
"kenapa akak makin sombong sekarang?"
aku terkaku..
am i snobby? am i?
lantas kutanyakan kembali padanya,
"kenapa cakap macam tu?"
dia x jawab..malah pergi meninggalkanku..
aku. kecewa~
Sebenarnya, ini bukanlah kali pertama aku dilabel sebegini.
Huu.



”Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong,
karena sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi
dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung.”

[17:37]

”Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong)
dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh.
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.”
[31:18]

Dari Ibn Mas’ud, dari Rasulullah Saw, beliau bersabda:
“Tidak akan masuk syurga, seseorang yang di dalam hatinya
ada sebijih zarah dari sifat sombong”.
Seorang sahabat bertanya kepada Nabi Saw: “Sesungguhnya seseorang
menyukai kalau pakaiannya itu indah atau sandalnya juga baik”.
Rasulullah Saw bersabda: “Sesungguhnya Allah Swt adalah Maha Indah dan menyukai keindahan. Sifat sombong adalah mengabaikan kebenaran
dan memandang rendah manusia yang lain”
[HR Mulim]



Wahai sahabat..
Maaf andainya hatimu terguris dengan sikapku.
Sungguh!
Tidak terlintas untukku berbuat begitu.
Aku. Hanya manusia.
Yang x lari dari melakukan kesilapan.
Aku. Hanya manusia.
Yang x punya apa-apa.
MilikNya lah segala apa yang ada di langit & bumi.
Lantas, untuk apa aku sombong?
Asif jiddan..



No comments:

Post a Comment