Sunday, April 24, 2011

Tarbiyyah diri..

Alhamdulillah. Syukur pada Allah, yang masih meminjamkan nyawa ini..masih meminjamkan kudrat diri ini..Tujuh lautan sekalipun tidak mampu menjadi tinta untuk menulis pujian yang selayaknya bagi Allah swt..Dialah Allah, tuhan sekelian alam..

Mengenangkan hari2 yang lepas, kefuturan..banyak menguasai diri..aku hamba yang kerdil..aku hamba yang banyak khilaf..x layak rasanya untuk menulis di sini..tetapi, alhamdulillah, Allah menarik aku kembali..baiknya Allah! sentiasa bagi aku peluang, untuk baiki diri..sentiasa bagi aku teguran..

****

Hari sabtu lepas, aku dan sahabat2 pegi book fair, tersangatLAH ramai umat nabi muhammad saw d ctu..nak bayar 1 buku je, tapi beratur punyelah panjang..nak jalan pun sesak..apelah yang ade sangat kat ctu sampai sume pun nak gi?? (ehe..diri sndiri ^_^)

Actually, ade bnyk buku yang aku nak beli..perlunya pemantapan ilmu dek kejahilan diri yg berleluasa..pemantapan sirah, fadhu ain etc..tapi buku2 yang aku cari, x jumpe plus aku dah sangat penat, ditambah pula dengan sakit pinggang..

Dalam kesibukan manusia mencari buku, aku terpandang novel 'denyut kasih medik' karangan Dr farhan hadi, (husband ustzh fatimah syarha ^_^) walaupun buku tu dah lama keluar tapi aku x berpeluang untuk membelinya sbelum ni..so, aku pun belilah buku ni cuz sahabat2 pn cakap, buku ni best dlm memantapkn tarbiyyah diri..

Alhamdulillah, buku ni..sangat bagus, berjaya mentarbiyyah diri ini..antara kata2 yang menikam jantung, hati dan paru2 adalah:

"Beruntunglah jiwa yang tetap gagah mensyukuri Allah swt walau apa jua ujian menimpa, sebagaimana Anas r.a meriwayatkan sebuah hadis scara marfu' , "sesungguhnya bersarnya pahala tergantung pada besarnya cubaan. Jika Allah mencintai suatu kaum maka Dia kan mengujinya dengan cubaan. Barangsiapa yang redha atas cubaan tersebut maka dia akan mendapat keredhaan Allah dan barangsiapa yang berkeluh-kesah (marah) maka ia akan mendapat murka Allah."
gulp~~~

"Pengarah KFC sndiri mengaku JCorp bayar royalti pnggunaan jenama pd yahudi (6%)"
huhu~ x penah tahu, ingatkn KFC xde kena-mengena dgn yahudi cuz pengarah dia Jcorp org melayu islam..

"Clexane ialah sejenis ubat yang mencairkan darah yang mengandungi protein khinzir, penggunaannya adalah haram, kecuali ketiadaan alternatif lain. Ia boleh diganti dgn Heparin-ubat yang jauh lebih murah dan yang penting halal."
para dokter..sile ambil perhatian!

Dan BANYAK lagi sebenarnya kata2 yang berjaya menembusi jantung, hati dan paru2 aku..jahilnya diri..so, sahabat2 di luar sana, belilah buku ni..sebagai panduan juga bagi seorang doktor! Doktor, tugas bukan sahaja merawat jasad pesakit, malah juga bertanggungjawab merawat rohani pesakit..

Dalam kehidupan kita, jangan sesekali ambil mudah, pandang ringan tentang Islam, iaitu deen kita..cara hidup kita..meskipun islam itu mudah, tetapi jangan sesekali kita memudahkan islam! 2 perkara ni sangat berbeza! lantaklah orang nak cakap apa..izzahlah dengan islam! sebagaimana islam pernah berada di puncak yang tertinggi..yup, islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi dari itu..
~mengenangkan betapa susah payahnya nabi muhammad s.a.w dan para sahabat terdahulu berjuang, berjihad, untuk membawa islam ke sluruh pelosok dunia..dan kita? di mana kita?

No comments:

Post a Comment