Friday, February 18, 2011

al-Quran untuk kita

Interaksi dengan al-Quran.

Huu.
Bole ke nak b'interaksi dengan al-Quran?
Macam mana nak b'interaksi?



Hee.
Buleh nak berinteraksi..buleh sesangat!
Dengan syarat, kita kena baca al-Quran dengan hati :)
Cuz al-Quran ni bukan untuk dimegah2, bukan jugak untuk dibuat hiasan. Kalau kita just baca al-Quran tapi x faham maksud, sesuatu yang amat2 merugikan. Betul, bila baca al-Quran, dapat pahala, tapi sayangnya kita x dapat memahami kandungan al-Quran. xde feel. sayang. rugi. Sedangkan dalam al-Quran ni bole dikatakan "ALL in one", haa..bukan "3 in one" lagi..Ada sirah, teguran, peringatan, pengajaran, suruhan, larangan, sains, kehidupan etc..
Lagi best dari mana2 buku! xda pun kat buku2 lain.

Betapanya kita sangat beruntung, kerana yang sampai pada kita sakarang adalah al-Quran yang dah siap dibukukan, cantik dan elok. Maka manfaatkanlah ia.

ok, sambung balik baca al-Quran dengan hati.
Kita ambil contoh mudah, mana lagi terkesan pada diri kita antara novel (bagi peminat novel) dengan buku rujukan?
of course la novel kan? Huhu, ade x orang baca buku rujukan (medic ke, accounting, engineering ke etc) sampai menangis? or emo sorang2? mustila tidak. kalau ade pn (teringin gakla nk jumpe org tu~) mesti orang tu tersangat fanatik dengan subject yg die suke. tapi rasanya xde lagilah yang macam tu.
So, ape yang nak dikatakan kat sini, kita baca novel menggunakan hati, kita rasa sedih bila heroin tu sedih, kita marah bila heroin tu disakiti, sgala rasa yang datang ni adalah dari hati kita, ape yang heroin tu rasa, kita rasa. Hati memainkan peranan yang saangat penting sebab hatilah raja pada anggota badan.
"jika baik hati tu maka baiklah seluruh anggota badan" mksud hadith 6, drp hadith 40.
Jadi bacalah al-Quran dengan hati.

Hebatnya al-Quran ni, dengan beberapa ayat je yang dibacakan, apabila difahami dengan hati, dapat melembutkan hati saidina umar al-khattab, yang mana terus dia jumpa nabi Muhammad untuk memeluk islam. Begitu juga dengan kisah abu dharr al-ghifar. Betapa Allah nak menyentuh hati seseorang tu, dengan hanya beberapa potong ayat, menjadikan mereka orang2 yang hebat dalam menegakkan islam.

Nak baca dengan hati bukannya mudah. Sebab kita bukanlah orang arab, yang faham bahasa arab. So, bacalah tafsir! Tapi kena ingat, bukan bole main tafsir je. Hee. Risau jika ianya x tepat, atau lagi teruk, x betul. Namun itu bukanlah alasan. Bergurulah pada mereka yang 'arif.
Nak belajar musti ade cikgu! :)

Bila kita baca al-Quran menggunakan hati, seolah2 kita berinteraksi dengan al-Quran. Bagaimana? Hanya orang yang melakukannya mengetahui..merasai..

No comments:

Post a Comment